FaR


FaR – fysisk aktivitet på recept

Rörelse på recept kan i många fall vara den bästa medicinen.
Det innebär att du får ett recept på en fysisk aktivitet som är anpassad till dina egna förutsättningar och önskemål.

Aktiviteten blir en del av din behandling.

Rörelse sätter i gång flera hälsosamma förändringar i din kropp och själ. Motion kan därför fungera som en medicin som både förebygger och behandlar sjukdomar. Rörelse kan komplettera eller i vissa fall till och med ersätta läkemedel.

Fysisk aktivitet har bevisad effekt vid en mängd olika sjukdomstillstånd, till exempel högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom, stroke, diabetes, bröst- och tjocktarmscancer, artros och depression. De positiva effekterna får du oavsett ålder eller träningsvana. Därför är det aldrig för sent att börja röra på sig!

REGELBUNDET – MED KONDITION OCH STYRKA

Du behöver varken träna hårt eller länge för att förbättra hälsan. Däremot behöver du göra det regelbundet. Hellre dagliga kortare promenader än bara en långpromenad i veckan. Allra bäst är att röra sig 30 minuter per dag – vid ett tillfälle eller uppdelat på två eller tre kortare pass. Särskilt viktigt för hälsan är att röra sig så att hjärtat slår lite fortare, styrketräning är ett bra komplement.

HUR FÅR DU DET ATT FUNGERA?

Att ändra sin livsstil och bli mer fysiskt aktiv i vardagen kan ta lite tid. Det är lätt att falla tillbaka i gamla vanor. Försök igen, utan dåligt samvete! Sätt dina egna mål och ha tålamod. Om du har fått ett recept på fysisk aktivitet erbjuder vi dig hjälp, stöd och vägledning hela vägen – Vi finns här för dig!

Copyright © NTC